Reactie op het opstappen van GBSV

VVD Alphen-Chaam is afgelopen donderdag door de fractievoorzitter van GBSV geïnformeerd dat haar fractie niet langer bestuurlijke verantwoordelijkheid wenst te nemen in een coalitie met GBA en VVD Alphen-Chaam.
Onze fractie is teleurgesteld in deze beslissing. Elke partij in de coalitie heeft, om goed samen te kunnen werken, de verantwoordelijkheid om te blijven werken aan het vertrouwen in elkaar. Zonder enig overleg weglopen doet het vertrouwen in elkaar geen goed. Wat VVD Alphen-Chaam betreft waren er geen onoverbrugbare verschillen in de coalitie. Er waren soms stevige gesprekken welke wat ons betreft hebben bijgedragen aan betere besluitvorming. Wij hebben met zowel GBA als GBSV goed samen kunnen werken in het College van Burgemeester en Wethouders en in de coalitie.
VVD Alphen-Chaam is de samenwerking aangegaan vanuit de overtuiging en het vertrouwen dat wij met elkaar het verschil konden maken voor onze inwoners, ondernemers, verenigingen en andere maatschappelijke organisaties. Samenwerking brengt met zich mee dat je soms concessies moet doen en lastige gesprekken moet voeren. Politiek bedrijven is per definitie het omgaan met schaarste en daarom is politiek moeilijk. We hadden een coalitieakkoord op hoofdlijnen juist om partijen de ruimte te geven een meerderheid te vinden buiten de coalitie om.
Wij zien helaas een tendens dat partijen steeds sneller weglopen van bestuurstafels, terwijl het politieke klimaat steeds ingewikkelder wordt en de versnippering steeds groter wordt. Inwoners zijn afhankelijk van onze politieke besluiten.
De gemeenteraad heeft de komende jaren belangrijke besluiten te nemen. Broodnodige besluiten. De leerlingen in Chaam verdienen een veilige en prettige omgeving om zich te ontwikkelen, Galder wacht al tijden op visie omtrent woningbouw die aansluit bij de behoefte en karakter van het dorp, er moet een nieuwe bestuurszetel komen, ABG-huisvesting en de overlast van de N639 moet nu eindelijk worden ingedamd.
Onze inwoners verdienen een slagvaardig en verantwoordelijk bestuur dat zich hard maakt voor alle kernen. VVD Alphen- Chaam is bereid om deze verantwoordelijkheid te nemen, ook als het lastig wordt.
Fractie VVD Alphen-Chaam